الأربعاء، 16 يناير 2013

يوم بالمقهى

جميله الحياه إذا وجدت من يشارك بها

قعدت الصبح فى البلكونه كان الجو برد شويه .. قعدت أفتكر أول يوم أتكلمنا مع بعض
لاقيت أن قصه الحب اللى بينا غير أى قصه حب .. يعني اتقابلنا صدفه وأتعرفنا صدفه ..
بس بيقى سؤالى الأهم .. أزاى وقعتني فى حبك ؟! وأزاى وقعتك فى حبي ؟!


أفتكرت يوم لما أتقابلنا فى الكافيه بعد ما أمجد صحبك وأخته سمر صحبتي رتبوا الموعد لينا مع بعض وسبونا لوحدنا
كنت بتتكلم فى التليفون وعمال تهزر مع اللى كنت بتكلمها
قمت أمشي لأنى أتضايقت ..و لما أخدت بالك حطيت أيدك على سماعه التليفون
وقلتلى أيه هتمشيتي ؟!
قلتلك : يعني عيب أنك تكون قاعد مع بنت وتقول الكلام اللى بتقوله ده 
قفلت التليفون وقلت : 
على فكره ديه بنت أختى وبحب أهزر معاها 
بالرغم أن الموقف دا حصل قبل ما يكون بنا أى حاجه " اى أرتباط يعني "  بس اتضايقت فعلا .. مع  انه موقف عادي ، انا مالي أنت بتكلم مين ولا بتقوله أيه ؟!! 
رجعتنى مكانى و قعدت تفهمنى وتشرحلى .. وسألتنى سؤال حلو أوى عمرى ما أنساه
شكلك أتضايقتى ، فممكن طيب تقوليلي أيه اكتر حاجه البنات بتضايق منها ؟!!
كل بنت ليها حاجه معينه بتضايقها وبتزعلها
اللى أنت عملته من شويه أنك ما تراعيش شعور البنت اللى قاعده معاك ديه حاجه تزعل ..
أترسم على وشك أبتسامه وكأنك بتقوليلي .. كملى .. كملى .. كملى ..
وأكتر حاجه بتزعلهم الخيانه والكدب ... ممكن هى تكدب عليك .. بس من جوها هتتجن وتقولك الحقيقه
والتجاهل برده حاجه بتزعل أى بنت ..
 لو كنت حبيبها بتبقى صدمه ليها ويمكن تفتكر أنك مش مهتم بيها ومش بتبحها بجد
ولو كنت صاحبها بتبقى مشكله كبيره لأنها غالباً ما بتكون معتمده عليك فى حل مشكالها
ولو كنت أخوها بتبقى ضعف بالنسبه ليها لانه سندها وضهرها
ولو كنت أبوها بتبقى الحياه كلها باظت وتحس أنها مالهاش وجود بالحياة 
فتخيل حياه بلا حبيب منصت ولا صديق مستمع ولا أخ داعم ولا أب موجود.
بصلتى وأنت فرحان وقلتلى 
طيب ... يلا عشان أروحك ، كفايه تأنيبك لضميري 
رديت عليك وانا مستغربه 
 وأنا مالى عملتك أيه ؟!
حطيت الفلوس على التربيزه وأنت بتاخد مفاتيحك وموبيلك وقلتلي
يلا ، يلا بس وأحنا بالطريق هقولك 
بصلتك باستغراب وقلت 
         طريق أيه هو أنت هتمشي معايا بالشارع وكمان لوحدنا !! أنت بتحلم 
كنت لميت حاجتك اللي على التربيزة وبصتلي وقلت 
اه وفيها أيه مش بدل ما تمشي لوحدك !!
لما سمعت الكلمه ديه حسيت وقتها إني مستعده أتخانق معاك قدام الناس كلها .. بس أكتفيت إني اقول 
لا، لا أنا أفضل إني أمشي لوحدي أحسن
وقلت بصوت واطي .. 
" الله يسمحك يا سمر " 
سمعتيني وانا بقول كده وابتسمت وانت بتقولي 
ليه بالعكس دا هى هتاخد حسنات 
بصتلك باستغراب وقلتلك بلهجه استهزاء 
ليه باقه ان شاء الله ؟! 
ضحكت ودريت ضهرك ومشيت وقلتلي 
مش بيقولك يا بخت مين جمع رأسين بالحلال 
لما سمعت الكلمه ديه فرحت جدا .. بس كنت عايزة ابين عكس كده وقلت وانا عامله نفسي اتضايقت 
حلال ، حلال أيه ؟!  انا همشي ولوحدي كمان يلا سلام 
لفيت ضهرك وقلت
ماشي برحتك بس على فكره خدي بالك لأن الأسبوع اللى فات بنت أتقلت بالشارع دا 
سمعت الجمله ديه وانا عارفه انك بتكدب واخدتها على انه استهزاء وقلت
مضحك أوى خليني أتقتل .. مالكش دعوه 
سكت وما كملتش مناقشه معايا واكتفيت انك تقول 
برحتك ....
وديرت وشك وناديت بصوت عالي 
يا حسام تعال لحظه عشان الحساب 
ولما جيه حسام وقالك الحساب وانت عمال بتطلع الفلوس وأنا لسه واقفه ما مشتش قلت :
بقولك أيه يا كوتش البت اللى أتقلت الأسبوع اللى فاتت لقوا القاتل 
طبعا انت بتقول الكلمه ديه وفيه حاجه جواك غريبه كانت بتحصل وعمال تبص لحسام نظرات غريبه 
الولد اللى اسمه حسام رد باستغراب 
أنهي بنت ؟! 
أنت أتلبكت وأتغير معالم وشك وبباص لحسام كويس وقلت : 
البت بتاعت ال ... 
طبعاً حسام فهم الوضع وأنك عايزة يكدب وقال : 
اه .. اه البنت اللي اتقلت لا لسه والله خلي بالك يا أنسه لحسن ولاد الحرام كتروا 
صراحه خفت من جوايا ولاقيت نفسي بقلب وشي نحيتهم وبقول : 
هو أنت قلتلى معاك عربيه !! 
بصيت بنظرة استهزاء وقلت : 
لا 
لا أيه ؟! مش معاك 
لا معايا ، ماشي يا كوتش خلى الباقي عشانك يلا يا هانم 
أسمي روحيه لو سمحت .. 
بالذمه فى حد أسمه روحيه  
اه  أنا ، عندك مانع وعلى فكره هتوصلنى للشارع الرئيسي بس 
حاضر يا ست روح ، ايه رأيك أقولك روح أحسن من روحيه ؟!
طيب بالذمه فى حد أسمه عمر ؟!! ولأ قولى روحيه 
عمر !! أنتى تطولى أصلا يبقى ليكي حد أسمه عمر يا ست .. روحيه ..
يلا لو سمحت عايزه أروح " لا إله إلاالله " رغي ... رغي 
أستغفر الله أتفضلي يا .... يلا مش هأقول أسمك أمرى لله 

لما رجعت من الشغل لاقيتنى سرحانه جيت قعدت قدامى

ع:  بتفكرى في أيه يا روحى ؟!
ر: بفكر فى حسام والكافيه فاكره . 
ع: طبعاً فكره وأنا أقدر أنسي .
ر: إلا صحيح يا عمر البت اللى أتقلت لاقوا القاتل .
ع: لا ، لا لسه بيدوروا عليه .
ر: يا شيخ !!
ع: لازم تزوديها عليا ما أنتى عارفه أنها كدبه عشان تركبي معايا العربيه .
ر: والله ؟!! عشان تعرف أنك كداب . 
ع: عارف بس ديه كدبه بيضا ، ما أنتى كنتى عامله زي الشاويش لا حد يكلمك ولا يقربلك .
ر: ههههههههه ظريف أوى يلا أمشي أنا هدخل لأني بردت .
ع: ماشي يلا نتفرج على فيلم .
ر: لا ، مش عايزه يا كداب .
ع: ياه يا رخمه .
ر: الله يسمحك .
ع: يلا ادخلي ليجيلك برد يا روحيه .. قصدي روح 
ر : ماشي يا رخــــــــــــــــــــم 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق