الخميس، 1 ديسمبر 2011

" قل لي من صديقك أقول لك من أنت "

 الصاحب يمكن الكلمه ديه تكون للبعض معبره وتمثل له كل الحياه , وللبعض هما اناس عابرين لفتره معينه  , أما فيه ناس عندهم الكلمه ديه ولا ليها أى لازمه كلمه وبس , صراحه ممكن يكون عندهم حق وممكن لا ساعات الناس اللى احنا مصحبنهم يكونوا وحشين وممكن يكونوا حلوين بس مش مناسبين لينا وممكن الظروف اللى أتحط فيها الأتنين دول مش مخلياهم يبقوا صحاب أوى بس بنفضل مستنين الأمل يرجع من جديد , الأمل بأن نقابل أصحاب نحبهم .


أنا عن نفسي بعتبر الصداقات اللى بره من المدرسه أكترها هو اللى بيستمر لسبب مقنع أنك لما تقابل الشخص ده هو مش عايز منك أي حاجه , لان صداقات العمل والمدرسه ممكن تكون صداقه لغرض معين بتستمر لفتره معينه وفجأه بووووم تختفي بس أيه السبب؟!
أحياناً ما نكونش عارفينه وممكن عارفينه بس ده مش سبب مقنع أننا نسيب بعض , أنا بتكلم كده و أنا أحلى صداقه كونتها كانت من المدرسه بس كنت صغيره  وقتها كان اهم حاجه ف المدرسه الجرس يرن عشان ننزل نلعب ما كُناش مهتمين بالمشاكل ولا أي حاجه بس بقاء الحال من المحال سافرت وبعدنا عن بعض , بطبيعه الحال كونت صداقات تانيه بس عمرها ما كانت زي اصحابي دول .


بس باقيلي أمل أنى أقابل أصحابي مره تانيه ونرجع لبعض , بس عجبتنى أوى كلام ليلي لاحمد قاسم فى مسلسل المواطن أكس أنه أحمد أخو محمد مات وما كنش عارف عن أخوه أى حاجه لانه كان بعيد عنه فليلي صاحبه أحمد قالت لمحمد أخوخ لما قالها أنه مش عارف أى حاجه عن أخوه  " قل لى من صديقك أقول لك من أنت " يعنى تعال وأعرفنا و أنت تعرف أخوك . فيا جمعه الصاحب مرايتك فأختار الصاحب اللى ينفعك مش يضرك ويشدك لحاجات غلط أ تخالف مبدأك أو مبادء دينك . فأنا لما أعرف أن ساره مثلا صاحبة ايه ( على فكره أنا ليا اصحاب برده بس حبيت أحطت أيه لانها بنت خالى وصحبتي و أختى ) المهم نرجع تاني أنا أقدر أحكم ع ساره بأنها فيها كده وكده وكده بناء ع صفات أيه اللى هى صحبتها .

                   المهم أننا نعمل صداقات تسمتر العمر كده , مش صداقاتنكونها  طول العمر كله وهي في ثانيه تضيع :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق