الأحد، 5 يوليو 2020

مشاهد دفن وتشيع جثمان رجاء الجداوي نزلت على النت ومش عارفه ايه اللي خلاني أشوفها وأنا عارفه أنه هفضل أيام كتيره المشهد في دماغي بس قلت كفى بالموت واعظاً يمكن عندي ذنوب مش قادره أبطلها ولما أشوف أخرتي هتكون أزاي أتعظ.. 

المشهد صعب مش سهل أنك تدفن حد بتحبه في تراب مشهد مش قادره أتخيله ولا عايزة أعيشه تاني .. وفاه تاتا وأنه أنا اللي عرفت أنها أتوفت لسه محفور في ذاكرتي وفضلت واقفه بطلع تصريح الدفن وبروح الجامع وبشوف على الناس اللي جم وكانت أول مره في حياتي أحضر وفاه وجنازه حد قريب مني ،  فضلت واقفه على رجلي لحد ما خلاص هنصلي الجنازه وقعت فجأه رجلي مش شالتني .. رجلي وقوتي اللي كانت قبل ساعات كويسه وبروحلها يومياً وأجيب دكاتره وأنزل وأطلع سلم ٦ أدوار عشانها كل دا كان ربنا مسخرله ليها أنا الوحيده اللي مش كنت لا مرتبطه بشغل و لا دراسه ودي تاتا من غيري يجري عليها عمري ما هنسها أننا كنا أقرب الأحفاد ليها ماما شبها جداً ، جدتي كانت حته من الجنه ... و وجع فقدها لسه موجود لحد دلوقتي 
واحشني أكلها واحشني نسينها وأستغل دا أنه أخليها ترقيني كذا مره ، أنا لسه فاكره كانت عندنا وكنت أتعرضت لموقف صعب وعيطت بصوت عالي جريت عليا ف الأوضه وكانت عرفاني وقالتلي مالك يا سوسو وفضلت وتطبطب عليا .. لسه فكرالها موقف كنت في مشكله كبيره أوي ومش عارفه هتتحل أزاي وأنا وهي لوحدنا في البيت وكنت بذاكر في أوضتي وقافله عليا وقمت أعملنا شاي حطيته قدامها وقلت أشرب كوبايتي في أوضتي وأكمل مذاكره لقيتها طلبت مني أنه أقعد معاها قعدت وقالتلي أنا عايزاكي تصبري كل حاجه هتتحل بس أنتي أصبري مع أنها ناسيه ومش عارفه المشكله اللي أنا فيها بس قلتلها حاضر .. وقلت أكيد كلمه مش قصداها لكن كملت وقالتلي أنتي لما تتجوزي هتتجوزي فجأه وهنفضل كلنا نجري وراء بعض كدا عشان نلحق قلتلها قولي يا رب يا تاتا وكلامها دا صبرني أوي وقتها قلت دي أكيد رساله من ربنا ... ربنا يرحمها ويرحم كل ميت ❤🌸 

المهم أنه موقف الموت دا لما بتخيل نفسي فيه عايزة حاجه واحده بس أنه كل الناس تكون مسمحاني مش هقدر أقابل ربنا وأنا عليا دين لحد دين معنوي زعلت حد وجعت حد بكلمه وعدت حد بحاجه ومش عملتها ظلمت حد نيمت حد زعلان مني ... أي دين تسبب في وجع حد مني ولو لثانيه واحده ونيمته زعلان أو دموعه على خدي بسببي .. 

نفسي الناس تفضل فكراني ويجوا يزروني ويزوروا ماما وبابا وأخواتي وكل اللي بحبهم ويفتكروا ليا الحاجات الحلوه .. 

اللهم أرحم من سبقونا إلى الدار الآخره وأجعل مثوانا ومثواهم جنات النعيم .. ❤❤

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق