الجمعة، 18 نوفمبر 2011

Zeze

زيزي هي نسمه بتعدي عليك وقت الضيق و في وقت الفرح تلاقي ابتسامتها في المكان كله , ولما تعيط وتنزل دمعتها احس ان حاجه انكسرت جوايا , شعرها الأسود بيفكرنى بأيام كانت ماما تصحى بدري عشان تضفره لها والنور بتاع الاوضه صحينا بدري عشان تلحق باص المدرسه الساعه 6 ولما ترجع من المدرسه تكون جايبه العاب وخواتم وحلويات جديده , يوم عيد ميلادي كان عليها مدرسه ولما رجعت جابلتلي هديه (خاتم توتي ) واحد اصفر والتانى اخضر وكانت بتعشق الشيكولاته بالفراوله والمصاصه التي كانت تقرقع  ولا يوم لما  سرحتلي شعري وحطت عليه برفان وتقولي عشان يبقى ريحته حلوه أنا صدقتها وخلته في الأخر معكبش جوا بعضه , ويوم دخولها الكورال ولما كانت تستعد للاغنيه ولبست القميص الابيض والبنطلون الأسود الواسع اللى كان بتاع ماما ,و يوم لما كنا نروح عند خالي ونركب المراجيح واحنا مروحين كنت اركب معاها وتفضل تعوم جامد وانا اعيط واصرخ تروح موقفه وتنزلي وتلعب هي ايه واقعد انا واحمد تحت عشان كنا خايفين , و لما كنا بالجامع انا كنت مع مدرسه سهله وهى مدرستها كانت صعبه وتعقد تقول على التجويد جامد وتشدد عليه وانا مرتاحه وهى يا عيني قاعده تحفظ بالحركات ,و أحلى ايام لما كنا بنمشي عشان نروح المدرسه ونتاخر وفي مره لاقيت جنيه واقع تحت العربيه قالتلى لو ما كناش اتأخرنا ما كنتيش لاقيتي الجنيه حسستني انى لقيت مليون دولار مثلا مش جنيه عادي اجيب بيه لبنانه بس كان احلى جنيه لاقيته , و أصعب يوم لما رحنا الرياض وكانت بتعيط عشان تروح مع اصحابها المدرسه اللى هما فيها كانت اكتر لحظه صعبت عليا , واخدت شهادتها ونزلت مصر واحنا كنا راجعين على الرياض وسبناها حسيت انها كبرت وما بقتش زيزي اللى كانت بتلعب بشعري وتبوزه ولا زيزي اللى كانت تضحك عليا عشان اخلص كيس الشيبسي قبل ما نتطلع على البيت عشان ماما تجبلي واحد تانى ولما اطلع ماما ولا تجبلي واحد تانى ولا حاجه وهى تغظني وتعد تاكل الشيبسي بتاعها , واللى صعب عليا فراقها انى بدرس بالفصل اللى كانت بتدرس فيه فلما ادخل الفصل وابص على مكانها افتكرها وافتكر لما كانت بتزعقلى على اني بتكلم على المدرسات سواء بأمر حلو او وحش ولما كانت تقول حاجه تزعلى كانت تيجي تحضنى قدام اصحبنا وتقول لا دي سوسو ديه حبيتي كنت اضحك عشان انا عارفه إنها بتحبني ولما كان بتناديني وتقولى يا sis احس وقتها انى مش اختها بس هي واخده اللقب ده غصب عنها بس انا متاكده انا بتحبني :) ساره مجدي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق